Nieuwsbericht

Taalhelden helpen bij communicatie rondom onderhoud

Publicatiedatum: 17-07-2017

Om de kwaliteit van de huizen goed te houden voert Woonlinie onderhoud uit. Hierover informeren wij onze bewoners met het onderhoudsboekje. Afgelopen donderdag nam een team van taalambassadeurs van Stichting ABC ons onderhoudsboekje onder de loep. Zij gaven ons tips hoe wij nog beter kunnen schrijven.

Aan de slag!

Martin, Jos, Addy, Rob en Liesbeth zijn taalambassadeurs en lieten ons zien hoe laaggeletterden het onderhoudsboekje lezen. Welke woorden zijn lastig te begrijpen? Welke zinnen zijn te lang? Of waar staan woorden in de verkeerde volgorde? De bijeenkomst heeft ons laten zien hoe wij beter kunnen communiceren. Met hun tips gaan wij onze manier van schrijven veranderen. En we beginnen met ons onderhoudsboekje.

Testpanel

Taalambassadeurs zijn mensen die vroeger zelf moeite hadden met lezen en schrijven. Op latere leeftijd gingen zij weer terug naar school. Martin, Jos, Addy, Rob en Liesbeth zitten nu in het testpanel van Stichting ABC en beoordelen teksten op heldere taal. Denk aan de folders voor gemeentes, borden in ziekenhuizen, websites van bedrijven en formulieren van de overheid. Met hun hulp kunnen bedrijven hun teksten aanpassen, zodat deze te begrijpen zijn door mensen die moeite hebben met lezen.

Duidelijke communicatie voor iedereen

In mei sloot Woonlinie zich aan bij het bondgenootschap voor geletterdheid. We vinden het belangrijk dat onze brieven en communicatie voor iedereen duidelijk zijn. Van brieven aan huurders tot partners met wie we samenwerken. Met het onderhoudsboekje en de hulp van de taalambassadeurs zetten we een grote stap in de richting van duidelijke communicatie.

Deel deze pagina

 
Annuleren

Waarmee kunnen wij je helpen?

Begin hier met zoeken!

Geen resultaten gevonden